Björn Henriksson, utvecklingschef hos EdiLog
Besluten tas snabbt och att man ser resultat direkt.
Jag blev kontaktad av Engbergsgruppen angående EdiLog som jag kände till lite då, och efter ett första samtal blev jag nyfiken. När jag väl kom hit och såg trucken i verklig storlek var jag helt såld. Den är imponerande. Jag gick då från att vara teknikchef på ett stort företag till att bli en del av ett litet team med stora ambitioner – och det har jag inte ångrat.
Som utvecklingschef leder jag arbetet med att driva EdiLogs teknikutveckling framåt. Vi är en mindre grupp på fyra personer, så dagarna blir omväxlande med allt från att konstruera till att planera projekt och lösa problem på befintliga maskiner. Det gäller att både hålla ihop helheten och bevara farten i utvecklingen, utan att tappa innovationskraften.
Det som är spännande här är att besluten tas snabbt och att man ser resultat direkt. På stora företag kunde jag jobba med samma konstruktion i över ett år, men här blir idéer verklighet på veckor. Dessutom har vi Engbergs Transportsystem bara några minuter bort på SCA Östrand, där våra truckar används i drift. Det är en enorm fördel att kunna följa utvecklingen på plats och testa våra lösningar direkt i verkligheten.
Det är roligt att få jobba med så mycket teknik på en och samma gång – mekanik, el och hydraulik i samma maskin – och med ett gäng riktigt skickliga kollegor. Jag tycker att det är intressant att få vara med på resan när ett litet, snabbt företag tar steget mot att bli något större, och ändå behålla det engagemang och tempo som gör att det händer saker varje dag. Det är fullt upp, helt klart!
Marina Wickerman, servicetekniker hos Hydraulteknik
Jag tycker inte om att inte veta! Och jag ger mig inte förrän vi hittat felet.
Jag började på Hydraulteknik vintern 2022 efter att ha pluggat till hydraulsystemtekniker på ITH i Örnsköldsvik. Under utbildningen gjorde jag två praktikperioder här, och när sista praktiken var klar blev jag erbjuden att stanna kvar.
Mitt jobb är en blandning av kundmottagning, administration, teknik och oljelabb – och det är precis den variationen jag gillar. Jag vet aldrig hur mitt arbetspass kommer att se ut. Ena dagen tar jag emot kunder och maskiner som behöver hjälp, nästa dag sitter jag i labbet och analyserar oljor. Oljeanalyser är lite som att ta blodprov: man letar efter värden som visar hur maskinen mår. Det är intressant att hitta fel – och rätt – så att man undviker onödiga oljebyten, till exempel.
När kunder ringer gäller det ofta att ställa rätt frågor för att förstå vad som egentligen har hänt och ringa in det verkliga problemet, som inte alltid är det kunden först tror. Ibland känns det nästan som att jobba på vårdcentral! Vi måste ofta lirka lite för att få fram rätt information. Det underlättar att de flesta kunder är väldigt tillmötesgående och hjälpsamma, de vill ju också få igång maskinen så fort som möjligt. Ibland möter man en lastbil som fått tvärstopp och står väldigt illa till. Då kan det mer handla om en första hjälpen-insats, sätta ett plåster i form av en tillfällig lösning så att vi kan få undan fordonet först och främst.
Ibland kan jobbet vara fysiskt krävande och man jobbar i 20 minusgrader och ishalka, eller 30 graders värme och då kan det krävas att man biter ihop. Men känslan när man faktiskt har hjälpt kunden är väldigt skön. Jag känner ofta att jag är på helt rätt plats eftersom jag verkligen älskar att gräva ner mig i saker. Om någon säger att det finns ett problem så kan jag inte låta bli att gå in och nosa på det. Jag tycker inte om att inte veta! Och jag ger mig inte förrän vi hittat felet.
Vi här på Hydraulteknik blir litegrann som spindeln i nätet i Engbergsgruppen. Vi har kontakt med både Transportsystem och EdiLog och då får man en bra bild av hur driften fungerar i hela koncernen. Jag trivs med att ha mycket på gång samtidigt, lösa problem och lära mig nytt. Och framför allt: att ingen dag är den andra lik.
Eric Bergman, servicetekniker hos Engbergs Transportsystem
Det dyker upp nya möjligheter hela tiden.
När jag började som servicetekniker på Hydraulteknik 2018 var det mitt första riktiga jobb och jag fick göra lite av varje: butik, skruvning, service och beredskap. Det var väldigt lärorika år, och jag kom in i en miljö där alla hjälps åt. Här kan man alltid ringa någon i något av Engbergs-bolagen om man behöver råd eller ett handtag med exempelvis svarvning eller svetsning.
En sommar blev jag utlånad till verkstaden hos Engbergs Transportsystem. Det var roligt och gav mersmak, så när en tjänst blev ledig där bestämde jag mig för att ta steget vidare inom koncernen. I dag jobbar jag främst i verkstaden men hoppar fortfarande in i Hydraultekniks beredskap när det behövs. Jag har också jobbat mycket med hydrauliken för EdiLog och jag följer med och monterar vedtruckar på olika orter, både i Sverige och Finland.
Det bästa är variationen. Jag får vara med lite överallt och lär mig jämt nya saker. Det passar mig som är nyfiken av mig. Här finns många chanser för den som vill utvecklas. Bolagen samarbetar så tätt och det dyker upp nya möjligheter hela tiden. Vi har till exempel startat en hydraulgrupp med folk från både EdiLog och Hydraulteknik för att dela erfarenheter och hjälpa varandra framåt. Det är ju till nytta för koncernen också.
Så det har hänt mycket sedan jag började. Mer än jag någonsin hade kunnat tro! På sju år har jag hunnit jobba med alla bolag i Engbergsgruppen, och det känns roligt att ha varit med på den resan. Det ger en annan förståelse för helheten och för hur allt hänger ihop.
Mattias Hallin, elkonstruktör hos EdiLog
Det känns meningsfullt att få vara med och ta fram något som ingen annan gör.
Jag jobbar som elkonstruktör hos EdiLog, där vi utvecklar eldrivna vedtruckar. Eftersom vi är ett litet gäng jobbar jag ofta med mer än det som ligger inom mitt vanliga område – som nya drivlinor, nya koncept och lösningar som växer fram här med våra gemensamma krafter.
Jag har tidigare jobbat i en mer traditionell bransch och när jag blev uppringd av Kalle som hade min roll hos EdiLog tidigare men skulle gå i pension, så kände jag att jag var redo för något mer utvecklande. Erfarenheten från mitt tidigare arbete har jag ändå stor nytta av här. Jag har med mig rutiner och tänk som gör det lättare att bygga nytt på ett smart sätt. Men här är det större frihet för individen och jag kan vara med och påverka, komma med idéer och sedan se dem bli verklighet snabbt.
Det har varit mycket att sätta sig in i men för den som gillar teknik är det här jäkligt roligt. Det finns hela tiden nya saker att lära sig och att prova på. Vi jobbar nära varandra och alla har koll på helheten. En stor fördel är att våra truckar används alldeles i närheten här i Timrå, av chaufförerna på Engbergs Transportsystem vid SCA Östrand. Andra kan ha långt till sina testmiljöer, men vi kan följa EdiLog i drift, se hur lösningarna fungerar i verkligheten och utveckla vidare direkt.
Det är en speciell typ av miljö här som passar mig bra: frihet, ansvar och mycket utveckling. Jag tycker det känns meningsfullt att få vara med och ta fram något som ingen annan gör – och att se att det faktiskt blir bättre, steg för steg. På lång sikt arbetar vi för full batteridrift. Tycker man att det är roligt att jobba med förbättring och sträcka sig över yrkesgränserna men ändå ha sitt eget expertområde kvar, då trivs man nog här.
Linus Nilsson, vedförare och skyddsombud hos Engbergs Transportsystem
Jag fastnade för maskinkörningen – och kollegorna är klockrena.
Jag började hos Engbergs Transportsystem hösten 2018 när en kompis som jobbade här tipsade om att de behövde extrafolk. Min tanke var att jag skulle ta ett sabbatsår innan jag pluggade vidare efter att jag hade läst teknik på gymnasiet, men jag fick det så bra att jag blev kvar. Jag upptäckte att jag verkligen trivdes i stora maskiner, och att köra vedtruck på SCA Östrand är både roligt och varierande. Jag lossar inkommande virke från tåg, lastbil eller båt och kör vidare det till renseriet, och ibland får man rycka in på andra delar av fabriksområdet.
Det som gör jobbet extra bra är kollegorna. De är klockrena. Vi har en väldigt fin gemenskap och trevlig stämning. Vi hjälper varandra och man kan alltid fråga om råd. De närmaste cheferna är också väldigt bra att ha att göra med. Är det något så är det bara att gå och prata med dem, utan en massa mellanhänder.
Jag är också skyddsombud, vilket är ett ansvar jag trivs med. Det är roligt att få vara med och påverka, diskutera intressanta frågor om arbetsmiljön, få inblick i vad som händer och få bidra lite till att alla känner sig trygga och säkra på jobbet. Det handlar ofta om mindre förändringar som tillsammans gör stor skillnad i slutänden.
Jag flyttade hit som tonåring, från Skåne till Västernorrland, och trivs verkligen här med naturen, snön och möjligheten att köra skoter på vintern. Man kan säga att jag tog ett väldigt långt sabbatsår, och jag ser ingen anledning att byta när jag trivs så bra med både körningen och kollegorna.