Jag tycker inte om att inte veta! Och jag ger mig inte förrän vi hittat felet.

Jag började på Hydraulteknik vintern 2022 efter att ha pluggat till hydraulsystemtekniker på ITH i Örnsköldsvik. Under utbildningen gjorde jag två praktikperioder här, och när sista praktiken var klar blev jag erbjuden att stanna kvar.

Mitt jobb är en blandning av kundmottagning, administration, teknik och oljelabb – och det är precis den variationen jag gillar. Jag vet aldrig hur mitt arbetspass kommer att se ut. Ena dagen tar jag emot kunder och maskiner som behöver hjälp, nästa dag sitter jag i labbet och analyserar oljor. Oljeanalyser är lite som att ta blodprov: man letar efter värden som visar hur maskinen mår. Det är intressant att hitta fel – och rätt – så att man undviker onödiga oljebyten, till exempel.

När kunder ringer gäller det ofta att ställa rätt frågor för att förstå vad som egentligen har hänt och ringa in det verkliga problemet, som inte alltid är det kunden först tror. Ibland känns det nästan som att jobba på vårdcentral! Vi måste ofta lirka lite för att få fram rätt information. Det underlättar att de flesta kunder är väldigt tillmötesgående och hjälpsamma, de vill ju också få igång maskinen så fort som möjligt. Ibland möter man en lastbil som fått tvärstopp och står väldigt illa till. Då kan det mer handla om en första hjälpen-insats, sätta ett plåster i form av en tillfällig lösning så att vi kan få undan fordonet först och främst.

Ibland kan jobbet vara fysiskt krävande och man jobbar i 20 minusgrader och ishalka, eller 30 graders värme och då kan det krävas att man biter ihop. Men känslan när man faktiskt har hjälpt kunden är väldigt skön. Jag känner ofta att jag är på helt rätt plats eftersom jag verkligen älskar att gräva ner mig i saker. Om någon säger att det finns ett problem så kan jag inte låta bli att gå in och nosa på det. Jag tycker inte om att inte veta! Och jag ger mig inte förrän vi hittat felet.

Vi här på Hydraulteknik blir litegrann som spindeln i nätet i Engbergsgruppen. Vi har kontakt med både Transportsystem och EdiLog och då får man en bra bild av hur driften fungerar i hela koncernen. Jag trivs med att ha mycket på gång samtidigt, lösa problem och lära mig nytt. Och framför allt: att ingen dag är den andra lik.